مرکز تلفن به نوعی قلب تپنده و هسته اصلی مدیریت و استفاده از تلفن های سازمان به شمار می رود. در مثالی ساده اگر خط تلفن را به یک سیم کارت تلفن همراه تشبیه کنیم، مرکز تلفن هم مانند گوشی تلفن همراه خواهد بود. به بیان ساده تر خطوط تلفن اینترنتی و سیپ ترانک به منظور فعالسازی و استفاده از قابلیت هایی مانند منشی تلفن گویا، ضبط مکالمات، تعریف صف انتظار و… به مرکز تلفن نیاز دارند. مرکز تلفن ابری مدیافون با استفاده از زیر ساخت های گسترده مخابراتی امکانات کم نظیری همانند تعریف سناریوهای مختلف کاری، اتصال به سی آر ام، تفکیک تماس، مدیریت تماس های بهمنی، ارسال پیام صوتی انبوه و…. را به همراه می آورد.